Reportéři ČT: Vyšetřování tragické nehody v Moravanech provázel silný nátlak

Praha - Na dráze minulý týden zřejmě opět selhalo zabezpečovací zařízení ESA 11. 7. října v Hodoníně vyhodnotilo kolej, na které stál vlak, jako volnou. Kvůli podobné příčině se přitom v květnu srazily vlaky v Moravanech na Pardubicku a zahynul strojvedoucí. Případ navíc není jediný tohoto typu. Vyšetřování navíc provázely dramatické okolnosti. Ministerstvu vadilo, že z inspekce unikaly informace z průběhu vyšetřování. Generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut možná přijde o místo, na jeho funkci už bylo vypsáno výběrové řízení.

Osudný den před srážkou v Moravanech byla trať kluzká. „Strojvedoucí kvůli nepříznivému počasí použil pískování při rozjezdu ze stanice Kostěnice. Vlivem závady ale lokomotiva pokračovala v pískování až do Moravan,“ uvedl ředitel Územního inspektorátu Drážní inspekce Brno Michal Miklenda. Silně popískovaná kolej způsobila odizolování vlaku od kolejového obvodu natolik, že „zmizel“ z monitorů zabezpečovacího zařízení. Množství písku je přitom stanovené Evropskou unií.

Zařízení ESA 11 používá více než polovina tuzemských stanic

Reportéři ČT (zdroj: ČT24)

Zařízení, které automaticky řídí semafory na trati, je výrobkem firmy AŽD Praha a je ve více než polovině všech stanic na nejfrekventovanějších tuzemských tratích. Spolehlivě ale může fungovat jen v případě, že správně fungují i pískovače v lokomotivách. Vozový park Českých drah je přitom v průměru třicet let starý a závady jsou na denním pořádku. Příčinou mizení vlaků jsou podle vyšetřování zastaralé pískovače v lokomotivách, ale i počítačový systém.

O mezeře v zabezpečovacím zařízení informovala Drážní inspekce ihned po nehodě i Evropskou železniční agenturu. Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle se domnívá, že tím firmu poškodila: „Protože to je státní a velmi profesionální orgán, má vážit každé slovo, které posílá do Evropy.“ Šigut tvrdí, že po zaslání stížnosti mu Chrdle volal: „De facto velmi emotivním hlasem mi sdělil, že jsem křivák, že jsem mu slíbil, že Drážní inspekce nebude konat žádné kroky, dokud se nesetkáme.“

Nátlak ze strany ministerstva a AŽD, nebo spor o únik informací?

Zdeněk Chrdle

„Nic jsem neovlivňoval a strašně mě to mrzí, protože jsem věci skutečně posuzoval z hlediska odborníka a bezpečnosti.“

Vyšetřování nehody v Moravanech provázely dramatické okolnosti. Drážní inspekce mluvila o nátlaku ze strany ministerstva. Mělo jít především o náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka, který měl podle generálního inspektora Šiguta vyžadovat personální zásahy vůči všem, kteří se na kauze podíleli. Ministerstvo ale veškerá obvinění odmítá a je připraveno se bránit.

„K jednotlivým z těchto pokusů docházelo dle předložených dokladů ze strany společnosti AŽD, a dokonce ze strany vysokých představitelů ministerstva dopravy,“ řekl počátkem října Šigut. Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle s tím ale nesouhlasí a obrátil se na právníky: „Připravujeme žaloby na Drážní inspekci, a to z hlediska pomluvy a z hlediska zneužití pravomocí veřejného činitele.“ Brání se i Drážní inspekce. Kvůli ovlivňování vyšetřování už podala trestní oznámení.  

Reportéři ČT ale zjistili, že Šigut se v průběhu šetření z vlastní iniciativy setkal s náměstkem ministra dopravy Jiřím Hodačem. „Řekl mi, že si mám vybrat mezi dvěma variantami, buď dobrovolně odstoupím z funkce generálního inspektora, nebo mě nechají odvolat.“ Hodač podle svých slov nemá k ovlivňování vyšetřování co říct: „Pokud jsem správně informován, Drážní inspekce uvedla, že existuje podezření z ovlivňování, a hovořilo se v té souvislosti o panu náměstkovi Kocourkovi. Pan Šigut by si měl nejdříve rozmyslet, co se tedy mělo stát, kdo ho údajně ovlivňoval.“ Šigut ale přesto trvá na svém.

Vyšetřování tragické nehody je pravděpodobně u konce, zda ale v Česku nezmizí z kolejí další vlaky, nikdo neví. Další informace přinesou Reportéři ČT ve 21:30 na ČT1.

Vydáno pod