Praha - Na dráze minulý týden zřejmě opět selhalo zabezpečovací zařízení ESA 11. 7. října v Hodoníně vyhodnotilo kolej, na které stál vlak, jako volnou. Kvůli podobné příčině se přitom v květnu srazily vlaky v Moravanech na Pardubicku a zahynul strojvedoucí. Případ navíc není jediný tohoto typu. Vyšetřování navíc provázely dramatické okolnosti. Ministerstvu vadilo, že z inspekce unikaly informace z průběhu vyšetřování. Generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut možná přijde o místo, na jeho funkci už bylo vypsáno výběrové řízení.
Reportéři ČT: Vyšetřování tragické nehody v Moravanech provázel silný nátlak
Osudný den před srážkou v Moravanech byla trať kluzká. „Strojvedoucí kvůli nepříznivému počasí použil pískování při rozjezdu ze stanice Kostěnice. Vlivem závady ale lokomotiva pokračovala v pískování až do Moravan,“ uvedl ředitel Územního inspektorátu Drážní inspekce Brno Michal Miklenda. Silně popískovaná kolej způsobila odizolování vlaku od kolejového obvodu natolik, že „zmizel“ z monitorů zabezpečovacího zařízení. Množství písku je přitom stanovené Evropskou unií.
Zařízení ESA 11 používá více než polovina tuzemských stanic
Zařízení, které automaticky řídí semafory na trati, je výrobkem firmy AŽD Praha a je ve více než polovině všech stanic na nejfrekventovanějších tuzemských tratích. Spolehlivě ale může fungovat jen v případě, že správně fungují i pískovače v lokomotivách. Vozový park Českých drah je přitom v průměru třicet let starý a závady jsou na denním pořádku. Příčinou mizení vlaků jsou podle vyšetřování zastaralé pískovače v lokomotivách, ale i počítačový systém.
O mezeře v zabezpečovacím zařízení informovala Drážní inspekce ihned po nehodě i Evropskou železniční agenturu. Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle se domnívá, že tím firmu poškodila: „Protože to je státní a velmi profesionální orgán, má vážit každé slovo, které posílá do Evropy.“ Šigut tvrdí, že po zaslání stížnosti mu Chrdle volal: „De facto velmi emotivním hlasem mi sdělil, že jsem křivák, že jsem mu slíbil, že Drážní inspekce nebude konat žádné kroky, dokud se nesetkáme.“
Nátlak ze strany ministerstva a AŽD, nebo spor o únik informací?
Zdeněk Chrdle
„Nic jsem neovlivňoval a strašně mě to mrzí, protože jsem věci skutečně posuzoval z hlediska odborníka a bezpečnosti.“
Vyšetřování nehody v Moravanech provázely dramatické okolnosti. Drážní inspekce mluvila o nátlaku ze strany ministerstva. Mělo jít především o náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka, který měl podle generálního inspektora Šiguta vyžadovat personální zásahy vůči všem, kteří se na kauze podíleli. Ministerstvo ale veškerá obvinění odmítá a je připraveno se bránit.
„K jednotlivým z těchto pokusů docházelo dle předložených dokladů ze strany společnosti AŽD, a dokonce ze strany vysokých představitelů ministerstva dopravy,“ řekl počátkem října Šigut. Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle s tím ale nesouhlasí a obrátil se na právníky: „Připravujeme žaloby na Drážní inspekci, a to z hlediska pomluvy a z hlediska zneužití pravomocí veřejného činitele.“ Brání se i Drážní inspekce. Kvůli ovlivňování vyšetřování už podala trestní oznámení.
Reportéři ČT ale zjistili, že Šigut se v průběhu šetření z vlastní iniciativy setkal s náměstkem ministra dopravy Jiřím Hodačem. „Řekl mi, že si mám vybrat mezi dvěma variantami, buď dobrovolně odstoupím z funkce generálního inspektora, nebo mě nechají odvolat.“ Hodač podle svých slov nemá k ovlivňování vyšetřování co říct: „Pokud jsem správně informován, Drážní inspekce uvedla, že existuje podezření z ovlivňování, a hovořilo se v té souvislosti o panu náměstkovi Kocourkovi. Pan Šigut by si měl nejdříve rozmyslet, co se tedy mělo stát, kdo ho údajně ovlivňoval.“ Šigut ale přesto trvá na svém.
Vyšetřování tragické nehody je pravděpodobně u konce, zda ale v Česku nezmizí z kolejí další vlaky, nikdo neví. Další informace přinesou Reportéři ČT ve 21:30 na ČT1.