Dobeš odmítá kritiku maturantů, testy jsou prý v pořádku

Praha - Ministr školství Josef Dobeš se dnes ohradil proti kritickému dopisu maturantů. Nové zkoušky z dospělosti jsou podle něj připraveny dobře a stížnosti jsou uměle vyvolané. Otázky do testů prý sestavoval tým odborníků a učitelů. Dobeš se proto brání i výhradám, že zadání testů bylo příliš jednoduché či nejednoznačné. Ministr zároveň prohlásil, že státními maturitami nechce studenty buzerovat, ale ani jim umetat cestičku. Studentům kromě nejednoznačnosti zadání vadí i utajování testů. K dnešnímu dni se pod dopis podepsalo 7 800 lidí.

„Jen málokdo po zkušenosti s loňskou podzimní generálkou čekal, že státní maturity proběhnou hladce. O to víc jsem rád, že zatím nepřinesly žádné komplikace,“ prohlásil dnes ministr s tím, že dopis zatím oficiálně neobdržel a přečetl si jej jen na internetu. Testové otázky prý vypracoval tým pedagogů, Dobeš proto odmítl, že by otázky byly nejednoznačné. Jako příklad uvedl úlohu z češtiny s úryvkem knihy Karla Poláčka Bylo nás pět, v níž měli studenti určit, jestli je vypravěčem Poláček, autor-nezávislý pozorovatel, přímý účastník děje nebo vedlejší postava. „Odpovědělo téměř 87 procent z nich (studentů) správně. To jasně dokazuje, že otázka byla položená jednoznačně dobře,“ reagoval Dobeš.

Celkové výsledky maturit budou k dispozici příští týden. Již nyní se ale očekává, že propadne pětina studentů i přesto, že si naprostá většina z nich zvolila lehčí verzi testu. Studentům se nelíbí ani fakt, že centrum pro přípravu maturit Cermat nechce oficiálně zveřejnit zadání testů, prý kvůli autorským právům. Otázky i tak po napsání unikly na internet.

Hyde Park ČT24 (zdroj: ČT24)

„Žáci samozřejmě mají právo protestovat, mít výhrady a říci je nahlas. Všem těmto hlasům pozorně naslouchám, neustoupím ale ani o píď. Nejsem tady od toho, abych žáky buzeroval, ale zároveň jim nehodlám umetat cestičku,“ dodal závěrem Dobeš.

Proces vzniku maturitních testů popsal v pořadu Hyde Park ředitel CERMATu Pavel Zelený. Jejich autory jsou praktikující pedagogové, kteří procházejí konkurzy a výběrovými řízeními. Testovací úlohy pro každý předmět vytváří deseti až dvacetičlenná skupiny a její návrhy procházejí třemi koly odborné oponentury. Testy jsou následně testovány co do funkčnosti a na této části se podílejí i studenti. Následně jsou testovací otázky vloženy do zdrojové banky a výsledná kompilace testu včetně zařazení jednotlivých úloh je výsledkem specifikační tabulky.

Feřtek: Dobeš by měl odstoupit

Ministr školství Josef Dobeš by měl kvůli státním maturitám splnit svůj slib a odstoupit. Ve 20 minutách Radiožurnálu to řekl Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin. Největším problémem je podle něj úroveň didaktických testů - například nejednoznačné odpovědi. „Pokud opravdu spojil svůj osud se státní maturitou, tak se nedá říct nic jiného, než že by měl odstoupit. Není jasné, jak je možné, že prostě na konci je test, kde z 32 otázek 8 z nich nemá jednoznačnou odpověď, tedy je to spíš sázkový tiket. Proč Cermat přistoupil k tak nešťastnému zadávání písemných prací z českého jazyka, kdy vlastně těm studentům říkáme: Napište to, co nejpovrchněji a nejhloupěji, to bude nejlépe oceněno,“ uvedl Tomáš Feřtek. Zejména na gymnáziích by podle Feřteka současná podoba maturity její úroveň dlouhodobě snižovala a celkově spíše škodila.

Šéf CERMATu češtinu hájí

Podobu státní maturity z českého jazyka ovšem dnes v pořadu Hyde Park obhajoval ředitel CERMATu Pavel Zelený. Každý z testů podle něj totiž prochází několikerým hodnocením, včetně testování studenty. „Tolik kritizovaná čeština prošla tímto testem bez ztráty kytičky,“ uvedl v Hyde Parku ČT24. Za testy navíc stojí kvalifikovaní odborníci s pedagogickou praxí, nikoli teoretici.

„Ti, kdo ručí za kvalitu testu, jsou zkušení pedagogové nebo bývalí pedagogové,“ konstatoval Zelený. V případě kritizované češtiny označil za hlavní tvůrce Janu Münzbergerovou, metodičku CERMATu pro český jazyk, a Pavla Brože z Ústavu české literatury a literární vědy na Filosofické fakultě UK, který stojí mj. za čtyřdílnou Českou a světovou literaturou v datech.

„Co ve státní části hodně chybí, je extrémní důraz, který je kladen ve výuce češtiny na literární historii. Tady můžu říct, že pokud je na to škola zaměřena a je to gró její výuky, má možnost v profilové části plně rozvinout tuto oblast a navázat tak na ústní zkoušky společné části.“

Podle šéfa CERMATu nyní čeká státní maturitu vyhodnocení a následná diskuse: „Po ukončení zpracování výsledků sami vyvoláme řadu diskusních fór s odbornou veřejností a všichni budou mít možnost seznámit se s tím, že není pravda, že jsou dvousmyslné otázky, není pravda, že otázky jsou nejednoznačné.“

Vydáno pod