Tragédie ve Studénce: obviněným mohou hrozit vyšší tresty

Nový Jičín - Vrchní soud v Olomouci musí určit, komu náleží řešit případ železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, při kterém v srpnu 2008 zemřelo osm lidí a desítky dalších cestujících byly zraněny. Spis byl dosud přidělen soudci Okresního soudu v Novém Jičíně. Ten dnes v neveřejném jednání rozhodl, že nechá na nadřízené instanci, aby určila soud, kde se bude případ řešit. Novojičínský soud se totiž domnívá, že by se mohla zpřísnit kvalifikace trestného činu. Obžalovaní jsou zatím viněni z nedbalosti, pokud by ale byla věc překvalifikována na nepřímý úmysl, případ by musel řešit krajský soud. Obžalovaným by také hrozil vyšší trest.

Pokud se změní soud, dojde k oddálení procesu

Soudce Jaromír Pšenica společně se senátem dospěl k názoru, že některým z desítky obžalovaných může hrozit jiná právní kvalifikace, než je uvedeno v obžalobě. Žalobce je viní z nedbalosti, podle Pšenici by ale mohlo jít i o nepřímý úmysl. „Tím by jim hrozily i přísnější tresty. Pak by případ ale náležel do kompetence Krajského soudu v Ostravě,“ vysvětlil soudce. Okresní státní zástupkyně v Novém Jičíně Zuzana Minářová se ale domnívá, že policie ani státní zastupitelství ve věci nepochybilo. „Hranice mezi nedbalostí a nepřímým úmyslem je velmi tenká,“ uvedla. V případě nedbalosti je trestní sazba tři až deset let, v případě nepřímého úmyslu osm až patnáct let.

Reportáž Silvie Klekové (zdroj: ČT24)

Pokud Vrchní soud v Olomouci místní příslušnost opravdu změní, odrazí se to na termínu zahájení hlavního líčení. Spis se přestěhuje do Ostravy, kde bude přidělen novému soudci. Ten bude potřebovat čas na jeho prostudování.

Nehoda se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek krátce poté narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění a celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Podle hlavního vyšetřovatele Jiřího Jíchy byla příčinou tragédie nepochopitelná souhra mnoha zanedbání a nedostatků, které jsou podle něj při stavbě mostů v Česku zcela neobvyklé. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Jícha řekl, že strojvedoucí neměl žádnou možnost nehodě zabránit.

Obžalováno je deset lidí

Na lavici obžalovaných usedne deset pracovníků z řad dělníků i manažerů stavebních firem. „Jde o skupinu lidí jak z vedoucích funkcí, tak i řadové zaměstnance, kteří na stavbě pracovali,“ řekl už dříve Jícha. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele, firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.