Na zrekonstruované tramvajové trati do Jablonce bude možné přestoupit do vlaku

Studio ČT24: Obnovení tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou (zdroj: ČT24)

Na zrekonstruované tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou budou mít cestující možnost přestoupit z tramvaje do vlaku, a naopak. V prostoru bývalého nádraží v Proseči nad Nisou vznikl společný přejezd pro vlaky i tramvaje osazený závorami, kde bude možné přestoupit. Provoz se na nejdelší meziměstskou trať v Česku vrátí téměř po třech letech 1. května. Podle původních plánů měly tramvaje začít jezdit už loni v červenci. Rekonstrukci za zhruba devět set milionů korun ale zkomplikovaly odkupy pozemků, rostoucí náklady na stavební materiály a počasí.

Zrekonstruovaná trať přinese kvalitnější, plynulejší jízdu pro cestující. „Počet zastávek je stejný, rekonstrukcí trati došlo ale k tomu, že se posunuly některé výhybny. Křížení vozů ve výhybnách bude plynulejší,“ popsal dopravní ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Martin Hettner. Vznikl i nový přejezd v Proseči nad Nisou, který je společný pro vlaky a tramvaje. „Přejezd je unikátní tím, že je společný s železniční tratí. Závory padají i při jízdě tramvaje,“ řekl Hettner.

Po dobu rekonstrukce trati přijal dopravní podnik pětadvacet nových řidičů, kteří procházejí zácvikem. „Úprava trajektorie trati, výhyben, řidiči se musí při zkušebních jízdách seznámit s detaily trati,“ vysvětlil Hettner.

Největší investiční akce dopravního podniku

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955, se svými dvanácti kilometry je nejdelší meziměstskou tratí v Česku, ročně ji využije téměř milion cestujících. Trať z Liberce přes Vratislavice do Jablonce byla v Česku posledním úsekem, kde ještě jezdily tramvaje s metrovým rozchodem. Provoz se na trati zastavil v červenci 2021, od té doby vozí kvůli rekonstrukci cestující autobusy. Trať má za sebou zásadní modernizaci, která přišla bez DPH na 893 milionů korun. „Jde o jednu z největších investičních akcí podniku v novodobých dějinách,“ řekl předseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Michal Zděnek.

Trať mezi Libercem a Jabloncem podstoupila velkou opravu v 70. letech minulého století, kdy vyměnili koleje, troleje a předělali dvě výhybny, potřebovala ale další zásadní modernizaci. Ta začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Postupně se pak do obnovy trati investovalo zhruba sedm set milionů korun, velkou část zaplatily fondy Evropské unie. Značnou měrou přispěla podle Zděnka EU i na dokončení rekonstrukce.

Stavbu komplikovaly výkupy pozemků, počasí a vysoké ceny

Podle původních plánů se měly tramvaje na trasu vrátit už v polovině loňského roku, stavbu ale zkomplikovala koronavirová pandemie, rusko-ukrajinská válka a s ní spojený nedostatek dělníků i vysoké ceny. „Měli jsme tam trochu problém i s výkupem pozemků od jednoho majitele a následně se samozřejmě tento problém přenesl i na ČEZ,“ popsal důvody zpoždění provozně technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička. Objevily se podle něj také technické problémy.

Stavba se podle Lavičky skládala ze 128 objektů, dalších dvacet zajišťovaly společnosti ČEZ Distribuce a CETIN. „Kompletně se měnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly se výhybny. Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, snažili jsme se zvětšit poloměry některých oblouků. Musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělaly se nové povrchy a signalizace,“ vyjmenoval rozsah prací Lavička.

Nová trať má nyní drážní rozchod 1435 milimetrů stejně jako v Liberci na trase z Lidových sadů pod Ještěd, mohou tam díky tomu jezdit stejné tramvaje. „Cestující to pozná, jízda bude klidnější,“ dodal Lavička.