Přes Atlantik na veslici. Čech vyrazil z New Yorku do Anglie bez motoru a bez plachet

168 hodin: Mořeplavec (zdroj: ČT1)

Šestatřicetiletý Milan Světlík vyrazil minulý týden v úterý z New Yorku do Evropy. Pro svou cestu zvolil neobyčejný dopravní prostředek – oceán chce přeplout na veslici. Na výpravu se připravoval rok a i přes počáteční komplikace ji nehodlá vzdát. Jeho cestu sleduje štáb pořadu 168 hodin.

Milan Světlík žije v New Yorku čtrnáct let. Z Ameriky do Anglie se rozhodl přeplout bez motoru, křídel i plachet. Oceán chce překonat pomocí vlastních svalů: jeho loď' má jen vesla.

„Já počítám, že bych na otevřeném moři byl schopen dát při dobrém dni až 60 kilometrů denně. Myslím, že by to problém být neměl. Samozřejmě, že se může stát, že někdy dám jen 30 kilometrů,“ domnívá se veslař.

Loď sestavená speciálně pro cestu přes oceán je tři roky stará. Stála v přepočtu asi milion a půl a její předchozí majitel na ní Atlantik překonal. Milan Světlík cestu plánoval rok. Přátelé i rodina si z něj ale teď utahují, že si kvůli koronavirové pandemii zvolil svérázný způsob jak se dostat domů, když letecká doprava skoro nefunguje. 

„Každý metr je třeba vybojovat“

Veslování přes oceán znamená čtyři měsíce odříkání a tvrdé dřiny a předtím devět měsíců příprav a trénování. „Měl přísnou dietu, pravidelný spánek, hodně vesloval, posiloval na veslařském trenažeru. Než vyrazil, byl schopen veslovat šest až sedm hodin bez pauzy,“ vypočítává veslařova přítelkyně Ruth Kwanová.

„Na veslařskou loď, je to veliká loď, je těžká. Vy ji musíte nějakým ideálním způsobem, aby vám ubylo co nejmíň sil, posunovat dopředu. Musíte najít ideální tempo, abyste to vydrželi, abyste se neunavili,“ přibližuje Václav Chalupa, bývalý reprezentant ČR ve veslování.

Už teď Světlík na vlastní kůži poznává, jak náročnou výzvu přijal. „Včera jsem musel vstát ve dvanáct večer, abych vesloval do pěti do rána kvůli přílivu, abych měl výhodné proudy. Kdybych měl normální regulérní spánek přes noc, tak bych ráno nemohl veslovat,“ hlásil třeba minulý čtvrtek.

Atlantik převeslovaly už na tři stovky mořeplavců, většina z nich ve dvojicích nebo ve skupinách. Veslařů, kteří to dokázali sami, jsou jen desítky. Světlík si navíc zvolil jednu z nejnáročnějších tras – směrem z Ameriky do Evropy, tedy proti větru i proudu.

„Většina plaveb veslařů přes oceán byly ve směru proudu a větru. Takže kdyby hráli dva měsíce karty, tak by se do toho Karibiku dostali bez veslování, to je takové tajemství. Ale veslovat z Ameriky do Evropy to není zadarmo. Každý metr je třeba vybojovat,“ potvrzuje mořeplavec Rudolf Krautschneider.

Loď se převrátila o 360 stupňů

Deset kilometrů od pobřeží nastal v sobotu nečekaný a nechtěný zvrat. „Moje cesta předběžně bohužel dneska ráno, zhruba o půl jedné skončila,“ hlásí Světlík.

Plavbou podél pobřeží chtěl víc na sever. Když ujel asi šedesát kilometrů, rozbouřené pětimetrové vlny ho dotlačily zpátky na břeh. A nejen to. Když byl venku na palubě, loď se s ním převrátila. „Byl jsem v podstatě pod vodou. Byl to mžik sekundy, ale loď se okamžitě převrátila zpátky. Já jsem se na ni vyškrábal a snažil jsem se ji řídit na tu pláž,“ popsal.

Vyvázl jen s pár šrámy na noze, loď má ale poničené kormidlo. Cestovatel proto potřebuje dva týdny pauzu, aby dal loď dohromady. Pak to chce zkusit znovu a nehodu bere jako cenný test.

„Design lodi je zavážený tak, aby těžiště bylo dole. Je vyvážená speciálně tak, že když se převrátí na střechu, tak se sama automaticky zase převáží zátky, což jsem vlastně včera večer nechtěně vyzkoušel,“ vysvětlil veslař.

Do Anglie by mohl dorazit v září

„Já vím, že on to dokáže. On je velmi silná osobnost. Když se rozhodne, že do něčeho půjde, tak to dokončí,“ věří svému příteli Ruth Kwanová.

„Jelikož je ve znamení vodnáře, tak ho ta voda přitahuje. Tak si myslím, nebo alespoň doufám, že mu neublíží,“ věří veslařova matka.

„Je tedy pravda, že nám určitě spadne velký kámen ze srdce, až ho uvidíme na obzoru, že se ta pádla a ta loď k nám přibližují,“ dodává jeho otec.

Milan Světlík si je jistý, že cestu nevzdá. „Určitě pokračovat chci, to jsem si stoprocentně jistý. Ta myšlenka mě ani nenapadla, že bych něco vzdával.“ Pět tisíc kilometrů má pořád před sebou. Pokud druhý pokus vyjde, dorazí do Anglie někdy v září.