PŘEHLEDNĚ: Co umí mobilní aplikace Portálu občana a jak na ni

Mobilní verze Portálu občana má usnadnit elektronickou komunikaci občanů se státem prostřednictvím více než šesti set služeb, které nabízí i webová verze portálu. Aplikace, kterou ve čtvrtek oficiálně spustila Digitální a informační agentura (DIA), umožňuje přístup do veřejných registrů, podání daňového přiznání nebo používání datových schránek. Ještě letos by pak měly přibýt i další služby. Mobilní verzi je možné stáhnout v obchodech App Store a Google Play.

Portál občana je již nyní dostupný na App Storu pro iPhony a na Google Play pro Android. Přihlášení je stejné jako do webového prostředí, je třeba využít Identitu občana. K dispozici je ověření skrze Mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identitu nebo Moje ID. Budoucí přihlašování pak lze usnadnit skenem obličeje, otiskem prstu nebo PINem.

Po dokončení registrace se objeví základní domovská stránka nabízející přehledné uživatelské prostředí. Dolní část zobrazuje tři základní volby – Domů, Datovka a Menu. Vyhledávací pole v horní části aplikace umožňuje při zadání klíčových slov najít služby státu, které člověk potřebuje. Pro funkčnost řady z nich je ale třeba nejprve portál propojit s datovou schránkou.

Pro zjednodušení používání aplikace zveřejnila DIA i příručku, která krok za krokem popisuje postup přihlášení a nastavení aplikace.

Aplikace upozorní třeba na konec platnosti dokladů

Mobilní aplikace má lidem zjednodušit přístup ke službám státu. Prostřednictvím Portálu občana je možné vyřídit řadu úředních záležitostí, je propojena s datovou schránkou a lze skrze ni například podat daňové přiznání.

Lidé si nově mohou ze smartphonu vygenerovat například výpis z rejstříku trestů, katastru nemovitostí nebo z bodového hodnocení řidiče. Portál občany také upozorní na blížící se konec platnosti dokladů prostřednictvím notifikace, e-mailu či SMS.

Výhodou mobilní verze je podle ředitele DIA Martina Mesršmída jednodušší identifikace uživatele, například prostřednictvím rozpoznávání obličeje, přístup do datových schránek nebo právě možnost zasílání notifikací k různým agendám – třeba když končí platnost řidičského průkazu.

Přibudou i další služby, třeba DROZD

„S přibývajícími digitalizovanými službami se navíc nabídka neustále rozšiřuje. Již nyní připravujeme další služby, které se do Portálu občana přidají a výrazně lidem usnadní život,“ avizoval místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti).

Během letošního roku se do Portálu občana přidá například systém DROZD, který lidem umožní lepší přípravu na případné krizové situace v zahraničí a v předstihu je upozorní na hrozící nebezpečí.

Další plánovanou službou v Portálu občana je Registr zastupování, který tento týden prošel Senátem a který poslouží pro on-line udělení plných mocí pro úkony se státem. Tedy například při převodu vozidla, daňovém přiznání či žádosti o cestovní pasy dětí.

Portál občana vznikl v roce 2018 pro elektronickou komunikaci občanů se státem. V minulém roce se změnily jeho design i uživatelské rozhraní, jeho nová podoba má být jednodušší a uživatelsky přívětivější. Ukazuje také, jakou jednotnou vizuální podobu by v budoucnu měly mít i další weby státu. V současnosti portál využívá více než 1,2 milionu uživatelů.

Na mobilních telefonech funguje od ledna letošního roku také aplikace eDoklady, kterou si za první tři měsíce stáhlo přes 350 tisíc lidí. Aplikace lidem slouží k pohodlnějšímu a bezpečnějšímu prokazování směrem k úřadům, soukromým subjektům, ale i mezi sebou. Akceptují ji ústřední státní úřady, od 1. dubna aplikaci využívá policie v terénu a od poloviny roku ji pak budou využívat všechny úřady a obce, matriky, policie jako celek a podobně. Od příštího roku přibudou i banky nebo pošty či zdravotní pojišťovny.