V letadlech mají cestující mnoho práv, v autobusech a vlacích budou ještě muset počkat

Praha/Brusel – Ačkoli je cestování po Evropě většinou bezpečné, vzešly z unijních úřadů dokumenty varující před některými leteckými dopravci. Další směrnice potom stanoví práva cestujících – zatím v letadlech, brzy ale i v autobusech a vlacích. Na tzv. černé listině leteckých společností, které nesmějí do Evropské unie, figuruje přes 200 dopravců z dvaceti zemí, vesměs afrických a indonéských. Většinou se jedná o společnosti, které evropským úřadům neposkytly požadované doklady o bezpečnosti svých strojů. Standard cestování stanovil Brusel také pro autobusové dopravce pomocí nařízení o právech cestujících v autobusové dopravě, které ale zatím neplatí. Nová celoevropská práva cestujících by měla na konci letošního roku začít platit také v železniční dopravě.

Black list aerolinek

Černá listina aerolinek vznikla v roce 2006 po tragické nehodě stroje egyptského dopravce Flash Air, který mířil z Egypta do Francie. Zahrnuje pouze společnosti, které mají ambice létat do zemí EU, avšak nepředložily úřadům požadované informace o bezpečnostních standardech svých letadel. Nejsou na ní tedy společnosti řady aerolinek nevalné pověsti, které do Evropy nelétají a létat nemohou kvůli krátkému doletu svých strojů.

Listina se aktualizuje jednou za půl roku. Po boku afrických (zejména angolských a konžských), kyrgyzských a indonéských leteckých společností, které výrazně převažují, se na ní vyskytují dopravci například z Ukrajiny, Kazachstánu nebo Thajska. Jejich letadla sice nesmějí do žádné unijní země, je ale možné setkat se s nimi hned za hranicemi.

Letecké společnosti, které v Evropě smějí létat, jsou vázány dalšími předpisy, které definují práva cestujících. Pokud je let zpožděn o více než dvě (při letech do 1 500 kilometrů), tři (při letech do 3 500 kilometrů) resp. čtyři hodiny (při delších letech), jsou letečtí dopravci povinni zdarma nabídnout cestujícím občerstvení a také dva telefonní hovory. Při zpoždění přes pět hodin může cestující vrátit jízdenku a letecká společnost je potom povinna vrátit plnou cenu letenky za neuskutečněnou část cesty. Přesáhne-li zpoždění celý den, je letecká společnosti podle unijních předpisů povinna nabídnout cestujícímu ubytování v hotelu. Při zrušení letu je možné získat zpět peníze na letenku, dopravci navíc musí přidat odškodné ve výši stovek eur.

Práva cestujících v autobusech

Návrh Evropské komise, který nyní čeká na verdikt Evropského parlamentu a Rady EU, stanoví pro autobusové dopravce řadu nových povinností, které tito dosud nechávají na cestujících. Autobusové společnosti by tak nově měly ručit za zavazadla v zavazadlovém prostoru.

Při zpožděních dálkových spojů o více než dvě hodiny nebo úplném zrušení spoje budou podle evropských směrnic dopravci povinni sehnat náhradní dopravu anebo vrátit jízdenku, a navíc jako odškodné vyplatit sto procent ceny jízdenky. Nařízení začne platit rok po schválení parlamentem a radou.

Budou dráhy odškodňovat již v prosinci?

Od letošního prosince začne platit také evropské nařízení stanovující práva cestujících v železniční dopravě. Ta jsou již dnes většinou velká, železniční dopravci o nich ale zpravidla neinformují (ČD tak činí formou Smluvních přepravních podmínek, které například umožňují při ujetí přípojného vlaku vrátit se bezplatně do výchozí stanice a získat zpět peníze za neprojetý úsek). Podle nových unijních pravidel budou muset železniční dopravci mimo jiné za hodinová či větší zpoždění platit odškodné.

České ministerstvo dopravy ovšem podle informací serveru Aktuálně.cz připravuje odklad začátku platnosti této směrnice o pět let, tedy na konec roku 2014. Podle Českých drah, na jejichž popud zřejmě bude pravidlo odloženo, se odvolávají na to, že za většinu zpoždění nemohou ony, nýbrž železniční správa, která opravuje koleje, nebo počasí.