Komedie na Ředitelství silnic a dálnic

Když jsme minulý rok natáčeli reportáž o tom, jak Ředitelství silnic a dálnic umístilo své kanceláře do soukromé budovy a platí za ně předražený nájem, napsal mi výkonný ředitel ŘSD Michal Hala (ČSSD) dopis a stěžoval si na mizerné platové poměry na svém úřadu. Toto postesknutí mělo ukrytý vtip, ale docenil jsem ho teprve letos, když vyšlo najevo, že Michal Hala zorganizoval na své třicáté narozeniny megapárty, která stála přes osm set tisíc korun. Jestliže mladý státní úředník takto slaví, jakou skutečnou hotovostí disponuje? A odkud tyto peníze pocházejí? To jsou jen některé otázky, které jsme položili v pořadu Reportéři ČT. Mimo jiné jsme v něm informovali, že Michal Hala jezdil v letech 2005-2007 motoristické závody. Tento velice nákladný koníček provozoval pod křídly stavební firmy Edikt, která dostává od Ředitelství silnic a dálnic zakázky v hodnotě, která v úplném součtu přesahuje miliardu. Aby se na nic nepřišlo, pan Hala závodil pod pseudonymem Michal Michael. Střet zájmů? Etika? Zákon? To jsou slova, které na ŘSD, či ministerstvu dopravy vůbec nevyslovujme, bylo by to zbytečné.

 Legrace na ŘSD pokračuje i po odvysílání reportáže. Halův nadřízený Alfréd Brunclík si od něj nechal vysvětlit, že z opulentní oslavy hradil jen sto dvacet tisíc a další statisíce zaplatili Halovi kamarádi. Sakra, to jsou ale přátelé! Řekněte, kdo z vás takové má? Co na tom, že Hala nikdy nezveřejnil, o jaké lidi šlo, a my tedy nevíme, jestli vůbec existují? Co na tom, že s tímto „vysvětlením“ Hala přišel až řadu dnů poté, co mu novináři poslali otázky? A že nebyl schopný faktury, či smlouvy předložit několik dní? Co na tom, že ČT má nahraný rozhovor s organizátory celé Halovy show, a ti v něm říkají, že si akci platí Hala? Cílem ředitele ŘSD Brunclíka zjevně není věc objasnit, ale svého koně podržet. Drobná bouře se přežene, státní miliardy, které tito muži ovládají, potečou dál. Je třeba udržet status quo. 

Veselí zavládlo i na ministerstvu dopravy, což je nadřízený orgán ŘSD. Ministr dopravy Gustav Slamečka historku o velkorysých přátelích vlivného státního ředitele přijal za svou. A přidal vlastní fór. V rozhovoru pro Hospodářské noviny Slamečka uvedl: „Každý státní úředník je pořád v riziku střetu zájmů - sednete třeba do auta, nepřečtete si na něm firemní nálepky, a už tu může podezření být.“ Možná ale nemluvil o Halovi, protože ten si snad všiml, že mu spolujezdce a parťáka celé roky dělá Michal Pavlíček, významný akcionář stavební firmy Edikt, a že Edikt je také nejvýznamnějším sponzorem týmu. 

Vtip neztratil ani sám Michal Hala, který před odvysíláním reportáže odmítl zodpovědět jakýkoliv dotaz, aby následně uvedl, že si vlastně rallye platil sám. Aha, tak proto jsou na závodních autech všechna ta velká loga sponzorů! Ty tam jsou zdarma, kdežto závodníci si hradí všechny náklady na vlastní pěst!           

 Tipuji už dnes, že kontrola, kterou na ŘSD Slamečka poslal, nic zásadního neodhalí. Bylo by zvláštní, kdyby se Hala posadil přímo do výběrových komisí, které přidělovaly Ediktu zakázky, když klíčový vliv lze uplatňovat neformálně. Připomenu také, že ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) otevřel na ministerstvu účet na stovky miliónů korun největším právním kancelářím. Ty dnes radí ŘSD, jak při zadávání veřejných zakázek nepřekročit zákony. Když jsme zveřejnili sérii reportáží o tom, jak ŘSD předražuje výstavbu českých dálnic, ŘSD si za peníze daňových poplatníků zaplatilo advokátní kancelář Weil, Gotshal a Manges (K. Muzikář), aby oficiálně požadovala potrestání redaktorů. 

Kdo asi nebude sdílet dobrou náladu státních orgánů nad skandály jako má Hala, jsou daňoví poplatníci. Ředitelství silnic a dálnic patří k rekordmanům zbytečného utrácení ze státního rozpočtu. Platí předražené nájmy, buduje předražené silnice, rozdává bez soutěží miliardy na projekty typu „inteligentní dálnice“, které leckde budují levněji.  Při bližším pohledu na konkrétní stavby se zdá, že ŘSD nehájí zájmy veřejnosti, ale vždy se rádo dohodne na zájmech stavebních firem.

 Výkonný ředitel Michal Hala má skvělé kontakty nejen v ČSSD, ale i v ODS. Týdeník Ekonom před časem upozornil, že nad děním u silničářů v současnosti bdí velká koalice ODS-ČSSD (Je fér upozornit, že řadu let dopravu vedli ministři z KDU-ČSL), a vůbec nic nenaznačuje, že by byla alespoň minimální vůle výdaje silničářů kontrolovat. Každý rok ŘSD rozdělí na padesát miliard korun. Každý rok přijde s tím, že stavby, na které už jsou dávno podepsané smlouvy, přijdou na trochu víc: tedy jen o pár miliard korun. A každý rok vláda a poslanci řeknou: OK, s tím problém nemáme! 

Smíchy se po zemi neválí ani novináři, kteří na tunelování státního rozpočtu upozorňují. Do naší redakce například dorazila informace, že se jistý úředník z Úřadu vlády pokoušel přes soukromé detektivy získat, či vyrobit, kompromitující materiály na osazenstvo redakce. Hm.

Ale nekončeme takto negativisticky. Popřejme všem vysokým státním úředníkům a stálicím naší politické scény, ať už pracují v jakémkoliv sektoru. Popřejme další milionové narozeninové nebo svatební oslavy. Popřejme i ty postavené baráčky, upravené zahrady, italské vilky a rychlá auta. Přejme i ty igelitky ve skříni, švýcarská či lichtenštejnská konta. Přejeme vám veselou zábavu za naše peníze. Vždyť jsme si vás zvolili.